10 مارس 2024- تحقیقات نشان داد کهMazdutide ، یک داروی آگونیست دوگانه برای کاهش وزن و همچنین برای مدیریت سطح قند خون در افراد دارای اضافه وزن و چاقی، است. نکات کلیدی این مطالعه در نسخه ی اخیر ژورنال Frontiers in Endocrinology منتشر شده است.

در میان پیش بینی های پیرامون اثربخشی Mazdutide، نگرانی ها در مورد کمبود شواهد جامع در مورد اثربخشی و ایمنی آن غالب بود. برای پرداختن به این موضوع، دکتر دیوید لوباسی نالیسا و همکارانش، یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز از کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌شده (RCTs)  برای ارزیابی تأثیرMazdutide  بر کاهش وزن در بزرگسالان مبتلا به دیابت و بدون دیابت انجام دادند.

تجزیه و تحلیل هفت RCT شامل 680 شرکت کننده، برتری Mazdutide را نسبت به دارونما در جنبه های مختلف نشان داد. این دارو در کاهش وزن بدن، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، کلسترول تام، تری گلیسیرید، لیپوپروتئین با چگالی کم، و بهبود لیپوپروتئین با چگالی بالا، موثر بود.

داروی Mazdutide، اثرات مثبتی را در مدیریت هموگلوبین A1c و سطح گلوکز پلاسمای ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که بر پتانسیل آن به عنوان یک رویکرد درمانی چند وجهی تاکید می کند.

تجزیه و تحلیل بیشتر از طریق زیرگروه ها و متا رگرسیون، تفاوت‌های ظریف را آشکار کرد، که در آن کاهش وزن در افراد غیردیابتی در مقایسه با دیابتی‌ها، به ویژه در میان افرادی که دوره‌های طولانی‌تر درمان (24 هفته) را سپری کردند، واضح تر و قابل توجه‌تر بود.

نتایج این مطالعه همچنین نگرانی مربوط به مشخصات ایمنی Mazdutide را برجسته کرد. در حالی که این دارو اثربخشی امیدوارکننده‌ای داشت، شرکت‌کنندگان عوارض جانبی گذرای خفیف تا متوسط گوارشی را گزارش کردند که بر نیاز به نظارت دقیق و استراتژی‌های مدیریتی تاکید می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/mazdutide-shows-promise-in-controlling-blood-sugar-and-obesity-in-diabetes-patients-study-125603